Tattoo

Welk probleem wordt met tatoeages opgelost? Op welke vraag geeft een huidtekening een antwoord? Tja, daar vraag je me wat. Niet de problemen of vragen van het voetbal. Sinds gisteren het nauwelijks tot niet-getatoeëerde Duitse nationale voetbalelftal het WK won van het overdadig ge-kleur-etste PSG - VALENCEArgentijnse elftal staat wel vast dat er geen causaal verband bestaat tussen tattoos en voetbalsucces. Gaat het om identiteit dan – de ultieme wezensvraag van onze tijd. Expressie via vel?  Een manier voor mensen die niet zo goed zijn met woorden om hun innerlijk behang* naar buiten te draaien? Een mens als levend affiche in het beeldtijdperk. Of spannender, gaat het bij de moderne tattoo vooral om kleine hinkelpasjes in een paardans vol geheimen, kleurencryptologie en nieuwe lokroepen (ik heb ‘ook’ een T/ik heb nog ‘meer’ T’s/O, waar dan?/wat heb jij mooie T/wil je mijn T zien (optioneel: bij mij thuis)? etc.) Of is het toch vooral stoer-bewijs: ‘ik verdraag de punt van een passer in mijn vel.’ Ik zou het niet weten, ik ben voorgoed verloren voor de geheimcodes van de oppervlaktebeschildering vrees ik. Besmet door een jeugd waarin tatoeages maar één ding zeiden: ‘gevaarlijk’. Weggelegd voor zeelui, bikers en bajesklanten. Nee, niet dat dat me weerhoudt en ook niet de vrees voor pijn, maar wel het aanzicht van generatiegenoten die toentertijd een tattoo lieten zetten en nu, met gerimpeld en verlept perkament, in half ontblote staat zomers rondlopen. Flets geworden tekeningen, uitgedoofde boodschappen. Levend bewijs van het feit dat een tatoeage niet lang houdbaar is, maar wel altijd blijft zitten.

imagesCAZG8KM0imagesCASXHCTJ

 

 

 

 

* Hans Lodeizen – De buigzaamheid van het verdriet

in een wereld van louter plezier
kwam ik haar tegen, glimlachend,
en ze zei: wat liefde is geweest
luister ernaar in de bomen
en ik knikte en we liepen nog lang
in de stille tuin.

de wereld was van louter golven
en ik zonk in haar als een lijk
naar beneden het water sloot
boven mijn hoofd en even
voelde ik een vis langs mij strijken
in de stille zee.

dag zei ik tegen haar dag kom
ik je nog eens tegen, glimlachend
maar de wind blies weg
haar gezicht in het water
en ik knikte en ik werd onzichtbaar
in het stille leven.

uit: ‘Het innerlijk behang en andere gedichten’, 1952.

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Algemeen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Tattoo

  1. Wat nog populairder is dan tatoeages momenteel, is het zogenaamde intelectuele publiek dat graag met veel woorden en hautaine houding hun afkeur ervoor laat blijken. Wat is dat toch, die behoefte om je beter te moeten voelen dan een ander? Een ander die andere keuzes maakt dan jij, maar er verder niemand anders kwaad mee doet? Triest.

  2. Eduard says:

    Jammer echt weer zo’n figuur zonder eigen inzicht, tattoo’s waren ooit iets voor adel of andere welgestelden, vaak ook als talisman gedragen of als ultieme uiting van religie, dat tattoo’s de laatste 100 jaar een slechtere naam kregen is dan ook maar een seconde in de tijd dat de tattoo bestaat of nieuw zeeland al duizenden jaren als eer betoon word gedragen, jammer dat er dan toch weer zo’n puberal stuk hier op internet komt te staan door iemand die zich totaal niet in anderen kan verplaatsen maar gewoon door breid op onwaarheden of angsten, zijn zeelui slecht ? vreemd dat dan wel ieder geniet van de kruiden of produkten die overzees worden meegebracht..
    Zijn bikers slecht ? eerder zijn veel mensen bang voor grote bebaarde mannen, de meeste bikers zijn gewoon aardige mensen, dat sommige zich misdragen is zeker waar, maar dat doen veel witte boorden mannen ook, dus een pak en stropdas is crimineel ? vreemd dat in nederland een grote groep gestraft moet worden als 1 iemand fout is, deze cultuur word dan ook door dit soort valse propaganda hoog gehouden( ja, hier propageert een tattoo tegenstander kennelijk weer een valse mening. zucht, moeite doen en verder kijken is immers zo vermoeiend)

  3. Emilie Jonxis says:

    Het is een teken van de tijd dat wil zeggen in West Europa en de US. Volken in Afrika Zuid Amerika en ook zeker Australië ect doen daar natuurlijk al eeuwen aan
    Misschien heeft het te maken met het feit dat mannen nier veel sieraden dragen en dit een vorm daarvan is.
    Ik zie veel oudere mensen door het werk dat is doe. ik vind het zo triest, zo’n uitgezakte tatoo te zien bij iemand op leeftijd. Over het algemeen zie je niet meer wat net voorstelt en is alle gloed eraf ( als het er ooit was) En wat te denken van een levensgrote tatoo met de naam van een al lang vergeten liefde.

Leave a Reply

