Zinnetjes

Er zijn van die stukjes muziek die in je hoofd blijven hangen. Rifs en zinnetjes die in één keer een herinnering terug kunnen halen, je in de stemming brengen, iets over kunnen dragen dat niet in woorden te vatten is. Zoals dat zinnetje van Vinteuil. Een paar maten muziek voor piano en viool in Proust’s De Kant van Swann die bij Swann een heftige esthetische sensatie teweegbrengt. We kennen dat allemaal wel denk ik. Die unzdfhsdafhnsatitledtwee losse openingsakkoorden van ‘Don’t stop’ van Fleetwood Mac en ik zit weer achter op de brommer in 1977. Ik ruik het zomeravondrood op weg naar een feest in Etten-Leur, ik herinner me exact het stuk van de Zundertseweg waarlangs we rijden. Muziek als inprint. Minder mensen hebben dat met stukjes songtekst al kunnen we allemaal gedachteloos hele regels en refreinen nazingen van liedjes die we leuk vinden. In veel gevallen kunnen we dan wel de woorden reproduceren, maar – ik vraag dat wel eens –  waarover het gaat weet bijna niemand. Nee..echt? Ja echt. Geloof je me niet? Nou dan maar direct een test. Zing de eerste regels van Bohemian Rhapsody van Queen….Ja prima. En nu onmiddellijk antwoord: waar gaat het verhaal over? Wat is de situatie? Uuuhhhhh….. Zie je wel? Maar daar gaat het me dus niet om, gedachteloze tekst. Bij mij blijven nogal eens stukjes songtekst hangen als regels uit een gedicht. En dat worden dan later evenzovele gedachtenkapstokjes soms zelfs persoonlijke tegeltjeswijsheden, in het beste geval motto’s. Ze was nog piepjong – amper 17 – Neneh Cherry toen ze de leadzangeres werd in de aciduntgargheitled jazz/punk formatie Rip Rig and Panic. Alle bandleden waren zowat net puber af. En hoe je dan op zo’n tekst kan komen. ‘Storm the reality asylum…’ (van het tweede album I am Cold 1982). Dat hele concept: de realiteit als een soort kliniek voor mensen met een geestelijke beperking. Mooi gevonden. Maar dan die laatste zin, een zin die me al jaren geestelijk gezond houdt: ‘Time is just a trick of the mind…’ Mooi toch? Daarom draag ik tot op de dag van vandaag geen horloge. Dat te bedenken op je 17de. Misschien moet je wel juist heel jong zijn om zo mooi te kunnen dichten. Rimbaud was ook nog maar net uit de luiers zowat toen hij zijn Le Bateau Ivre schreef. untitlrimbaudedHet mag dan zo zijn dat geen mens meer een gedicht leest en er ook nog maar weinig moois en toegankelijks wordt gemaakt. Dat onze kinderen niks meer met taal, tekst, woordenreeksen of romans hebben. Het zal wel. Ik kan er mee leven dat er tekstsparels als sublimale tekstboodschappen verpakt in rockbeats en gitaarsriffs de hoofden ingaan en daar blijven hangen aan haakjes waar ze ooit nog eens afgehaald worden. Om iets beter te smaken of te begrijpen. Mijn eigen vak bijvoorbeeld, want daarover zegt ‘Storm the reality’-tekst ook zoiets belangwekkends: ‘Your laws treat crocodiles for acne…’ dkjbkdjksdjd

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Algemeen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

