EU-schandaal

Twee kerstdagen achter de rug en voor het eerst weer een beetje zon. Dan moet er gelopen worden. Vandaag maar eens de route Noord, via Zoetermeer. Er is een klein briesje, het is zeven graden en ik loop 13,4 kilometer gemiddeld. Dat kan ik zien omdat ik zo’n horloge heb dat bij kan houden hoe hard je loopt per kilometer. Allemaal luxe zoals ook die Asics gel schoenen waarop ik loop. Ik ben trouwens niet de enige. Op mijn route kom ik heel veel recreanten tegen. Mensen op fietsen, meestal elektrische fietsen, van gemiddeld naamadfdafgWDGDAGloostweeduizend euro het stuk. Lui in nagelnieuwe sportoutfits die dr. dre-koptelefoons dragen terwijl ze joggen (die zijn alleen al driehonderd of wat euro), een peloton met twintig kleurige amateurwielrenners van mijn leeftijd – zeker twintigduizend euro aan spul bij elkaar. En wij vermaken ons in fraai aangelegde recreatiegebieden, dobberend over prachtige rode fietspaden die eindeloos naar de einder leiden zonder enig hinderend stoplicht. We zijn rijk, steenrijk met elkaar in dit land.

Wel goed dat ik mijn oude hartslagmeter heb thuisgelaten, realiseer ik me als ik het Sprinterpad op draai na ongeveer vijf kilometer. Het Sprinterpad is een van die prachtige fietspaden die Nootdorp met Zoetermeer verbindt. Het ligt aan de Westkant van het grote Westerpark met zijn mooie glooiende heuvels (doet er niet toe dat dat de restanten van een vuilnisbelt zijn). Het Sprinterpad loopt dwars door een grote 18 hole MG_5419-710x335golfbaan – die van BurgGolf Zoetermeer. Dé Golfbaan van Zuid-Holland ronkt de website, maar of dat zo is weet ik zo net niet, want er zijn er minstens twaalf in deze provincie en binnen een straal van 10 kilometer van dat ding in Zoetermeer liggen er nog zeker drie andere. Enfin goed dus dat ik die hartslagmeter thuisliet, want elke keer als ik de bocht op dat Sprinterpad maak, slaat mijn hart van pure kwaadheid twintig slagen harder. Nee, niet vanwege al die golfers die met hun karretjes en caddy’s over het Sprinterpad van de ene kant van de baan aan de Westerparkzijde naar de andere kant aan de polderzijde flaneren. Maar vanwege dat nieuwe fietsviaduct! Een schitterende fly-over, daar niet van, met ook prachtige designverlichting, een gevorkt (!) pad dat als elegante slingerende S de hoogte zoekt om dan gracieus als een weggeworpen imagesB8ZYRKV3zijden lint weer de andere zijde te toucheren. Je mag het trouwens niet eens een fietsviaduct (wat het is) noemen. Het heet officieel de ‘Langzaam Verkeersbrug’. Die langzaamverkeersbrug gaat, volgens de gemeentelijke informatiefolder, het groengebied tussen Zoetermeer, Leidschendam en Delft ontsluiten. Maar dat doet die helemaal niet! In wezen is die hele brug niet meer dan een veredelde spoorwegovergang. Tussen het Sprinterpad aan de ene kant en de Leidschendamseweg aan de andere kant loopt de Randstadrailverbinding Leidschenveen-Zoetermeer. Nu kon je allang onder de spoorbaan door via de fietstunnel in de buurt van Zoetermeer  als je even een kilometer doorliep. Die protserige langzaamverkeersbrug helpt dus alleen mensen die te lui zijn om even tien minuten ‘om’ te recreëren. 5,8 miljoen euro heeft het ding gekost, maar wat me nog het meest stoort is dat er 2.000.000 euro EU-subsidie in gekieperd is. Subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Een fonds dat is bedoeld voor de ontwikkeling en structurele aanpassing van achtergebleven regio’s en voor de omschakeling van regio’s met afnemende industriële activiteit. En dat geld, waar ze in Lampedusa een fatsoenlijk opvangcentrum van zouden kunnen bouwen of een industrieterrein in Roemenië, wordt nu verbrast in een van de rijkste regio’s van Europa om in essentie luilakken die hun balletje uit de golfbaan slaan de helletocht van anderhalve kilometer omlopen naar de andere kant te besparen! Twee miljoen euro om via een postmodern langzaam-aan-samenvoegkletsverhaal twee helften van een van de duurste golfbanen in de regio met elkaar te verbinden. We moesten eens stoppen met klagen over wat de EU allemaal niet meer moet gaan doen en eens serieus na moeten gaan denken wat de EU juist wel, en ook nog eens op de goede manier, moet gaan doen.

Zo is dat. En nu weer op huis aan. Want het is eigenlijk een veel te mooie dag om je zo druk te maken.kljfnlksfjajl

(van de Zoetermeerse website: Kansen voor West http://www.kansenvoorwest.nl/?option=com_projectdetails&view=projectdetails&Itemid=42&projectId=741)

 

Penvoerder: Gemeente Zoetermeer

EFRO: € 2.000.000,–
Overig publiek: € 3.779.918,–
Prioriteit: 2. Attractieve regio’s
Hoofdtypologie: Recreatie

Looptijd: 23 september 2009 t/m 31 januari 2014
Website: www.zoetermeer.nl

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Algemeen, Persoonlijk, Politiek and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to EU-schandaal

  1. Arjen Roek says:

    Met veel plezier heb ik dit stuk gelezen. Wim, ik deel je verontwaardiging! Om eerlijk te zijn ben ik eigenlijk blij om te lezen dat de “Burgemeester Waaijerbrug” inmiddels is geopend. Het afgelopen jaar ben ik het ding vooral in afgebouwde doch afgesloten toestand tegengekomen. De nieuw ontstane verbinding is in de bestaande ruimtelijke situatie volstrekte kolder. Echter er zijn verzachtende omstandigheden aan de orde. De brug is onderdeel van het plan Nieuwe Driemanspolder (http://www.n3mp.nl/). Een aantrekkelijk plan waarin natuur, recreatie en waterberging gecombineerd worden. Een plan dat als gevolg van de (ondoordachte) bezuinigingen op natuur en recreatie al geruime tijd stil is komen te liggen. De gepubliceerde actualiteit op de website belooft niet veel goeds: “De provincie heeft de gebiedspartijen (gemeenten en de waterschappen) gevraagd een voorstel te doen voor de realisatie. De afspraken worden vastgelegd in een nieuw Bestuursconvenant. Naar verwachting besluiten de bestuurders van de 3 gemeenten en 2 waterschappen in het voorjaar van 2013 over het nieuwe Bestuursconvenant.”. Krijgen we hier dan toch te maken met een duur relikwie van het “oude” beleid? Ik hoop het niet. Met een bijstelling van de uitgangspunten, fasering en het toevoegen van economische dragers moet realisatie haalbaar zijn. Dit lijken de betrokken overheden te beseffen. Een wijzigingsovereenkomst is op 12/12 jl. ondertekend. Met een beetje mazzel kunnen wij in 2020 genieten van een nieuw natuur- en recreatiegebied. Tot die tijd hebben we een mooi uitzichtpunt om de vorderingen gade te slaan!

    • wimvoermans says:

      Helemaal waar Arjen, maar natuurlijk had de gemeente Zoetermeer op de schreden kunnen terug keren. Een brug naar een ontwikkelingsgebied dat niet ontwikkeld gaat worden, is – ja hoe zal ik dat nou eens zeggen: een brug te ver? (en teveel). Dank je wel voor je uitgebreide reactie, die me nog wat extra achtergronden gaf. Maar het wordt er niet minder beroerd van.

Leave a Reply

