Autokafka

Ze schuift het koffie kopje beslist voor zich weg om plaats te maken voor het papier dat ze in haar handen heeft, de wat gezette autoverkoopster. Over haar bril kijkt ze ons ernstig aan.

‘De auto is aangeboden voor de internetprijs van 5.600,- euro. Maar inruilen kunnen we alleen doen op de showroomprijs…dat zult u begrijpen, anders is het voor ons ook geen doen.’

–          ‘?-1’ (vraagteken 1: ‘huh’?)

‘Die showroomprijs is 6.700,- euro vanwege de kosten die we al aan de auto hebben moeten maken. Innamekosten, technische keuring, schoonmaakkosten en dergelijke…’

–          ‘?-2′ (vraagteken 2: ‘maar die kosten hebben ze toch ook moeten maken voor diezelfde auto voor de internetprijs?’)

‘Voor uw auto kunnen we, in de staat waar die in verkeert, 500,- euro inruilkosten bieden…’

–          (Dat is wel heel weinig….)

‘En dan hebben we nog de kosten voor het rijklaar maken, 495,- euro..’

‘Ja, maar…’ zeg ik, ‘is er dan iets mis met de auto? Rijdt die op het ogenblik niet? U had hem toch gekeurd…’

Ze lacht minzaam en geduldig. Goed dan. Ze wil het best nog weer eens een keer, de zoveelste keer, uitleggen. Er zijn zoveel misverstanden over dat rijklaar maken. Mensen lijken de noden van de tobbende autobranche maar niet te willen snappen.

‘Voordat de auto de showroom verlaat controleren we alles nog een keer, omdat we natuurlijk de garantie willen geven dat de auto in goede staat is. We kunnen daarvoor aansprakelijk worden gesteld. De olie wordt ververst en de filters vervangen, de vloeistofniveaus worden aangevuld. Dat soort dingen…Daar kunnen we echt niet om heen.’

–          ‘?-3′ (vraagteken 3: 495,- euro voor een oliebeurt en een fles ruitenwisservloeistof??)

‘En natuurlijk 450,- euro voor zes maanden Bovag-garantie. Maar veel mensen laten dat achterwege, wat wij onverstandig vinden, maar enfin.’

‘Maar u zei net dat u al garantie gaf, via dat rijklaar maken.’

‘Nee, dat heb ik niet gezegd. Dat is iets heel anders…’

‘Maar u heeft de auto toch ook al technisch gekeurd, en de innamekosten doorberekend? Dat is toch die showroomprijs. Die kosten zijn al voor meer dan 1.000,- euro aan ons doorberekend.’

‘Nee, dat zijn andere kosten…(klein vermoeid zuchtje) en dan kom ik dus, met de kosten van de APK-keuring (want die loopt over drie maanden af), op een totaalbedrag van 7.450,- euro. Krijgt u van ons toch nog een mooie flinke korting op de APK.’

‘Huh?? Hoe kan het  zijn dat, als ik een auto in kom ruilen,  na één kopje koffie uiteindelijk een prijs krijg toegeschoven die 1.850,- euro hoger ligt dan de prijs die op internet wordt aangeboden?’

….Volgt een onnavolgbaar verhaal over de zieltogende auto-occasionindustrie met aan het eind een vette knipoog en de geheimzinnige mededeling dat, omdat wij het zijn, ze best nog wel eens met haar chef wil bespreken of er niet een paar honderd euro af kan. Want zo zijn ze dan ook wel weer…

Advertisements

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Algemeen, Persoonlijk and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s