Rustig blijven

Ergernis is verspilde energie, totaal nutteloos. Je leert er niks van, het lost niets op en neemt er alleen jezelf mee te pakken.Vroege rimpels, hoge bloeddruk, dat soort dingen. Problemen ook met de onderrug. Zou je je nooit hoeven te ergeren dan werd je waarschijnlijk 10 jaar ouder en dat terwijl je minder aanspraak op gezondheidsvoorzieningen zou hoeven te doen.

Maar toch…De trein vanuit Ypenburg naar den Haag CS is vertraagd (die van 8:11 is – zonder verdere aankondiging – uit de vaart genomen, die van 8:21 komt om 8:32 binnenkakken). Geen aansluiting dus meer naar Leiden. Ik moet op den Haag CS 20 minuten wachten. Pas dan kan ik weer mee. De met zo grote moeite belegde afspraak om 9.00 red ik niet meer. Lekker…maar enfin. Even bellen en dan…Zennn…Zenn… (rustig gecontroleerd ademhalen). Kalm blijven.

imagesCA2NGR2F Volle trein naar Leiden. Wat wil je op maandagochtend. Maar wel keurig op tijd. En nog een beetje een zonnetje (Zennn..zennnn…zenn). Geen bussen die me snel naar de juridische faculteit kunnen brengen om 9:13. Dan maar een taxi? Ja, laten we maar een taxi doen. Het is professioneel om bij te laat komen toch in ieder geval alles in het werk te stellen om de gevolgen ervan te beperken.

Ze staan lastig geparkeerd daar die taxi’s bovenop de brug bij Leiden CS. Ik wil instappen in een grijze Mercedes die tegen de stoeprand staat, maar een grote, eveneens zilvergrijze Chrysler, begint met de lichten te knipperen en rijdt me zowat raak in de drift om de taxi die aan de kant staat de pas af te snijden. De Mercedeschauffeur gebaart ook dat ik de Chryslerm plaats moet nemen. Ik open de deur. Sigarettenwalm en harde muziek. Een knul met van dat glimmende gelhaar, dat puntig ten hemel wijst.

‘Ik zou graag naar Steenschuur 25 gaan’.

De knul knikt, zonder me aan te kijken en begint te rijden. De muziek blijft aan staan. Als we de brug bijna af zijn zegt hij met een zwaar accent.

‘Waar Steenschoer? …..Oeigracht?’

‘Nee bij het Rapenburg’, zeg ik (geëergerd, nu zeker)

‘U.K.’ mompelt de chauffeur, slaat linksaf en begint richting Oegstgeest te rijden (precies in de tegenovergestelde richting van mijn bestemming). In de auto is geen TomTom te bekennen, alleen de meter die al een paar euro aangeeft.

‘Stop maar..’ zeg ik, en ik stap uit. Hij springt ook uit de auto, maar omdat ik, met veel haast te snel in de richting van het station terugkeer, laat hij het er, met veel verwensingen, maar bij zitten. Terug op de brug met taxi’s wil die ene klemgereden Mercedeschauffeur van zojuist (nu uitgestapt) me als nu eerste in de rij niet helpen.

‘Ik leg het hem wel uit,’ biedt hij aan, als ik hem vraag of hij me dan naar de Steenschuur kan brengen. Kennelijk durft hij dat niet aan. De chauffeur met de grijze Chrysler komt nu ook weer terug het platform op gereden. Ik besluit dat ik hier geen zin in heb en loop naar de bus. Ergernis en helemaal niks opgelost. Geen taxi, nog meer tijd verloren. Alleen maar onvrede, want wat is dat nou toch? Vergelijk dat nou eens met Londen waar ik vorige week nog was. De stratenkennis die die taxichauffeurs daar hebben, fenomenaal, en hoe beleefd die chauffeurs er zijn. En wij hebben dan die totaal verziekte,maffiosetaximarkt, waar je als klant blij mag zijn alleen maar te worden opgelicht zonder bijkomstige scheldpartij of kans op klappen. Ergernis in dat bleke ochtenzonnetje in november. Jammer toch? De bus stopt piepend. ‘Goeiemorgen,’ zegt de buschaffeuse,’kom er bij.’ Lekker warm. En dan zitten er ook nog twee aardige collega’s in de bus. Zen..Zennn…Zennnn.cabuntitled

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Algemeen, Persoonlijk and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

