St Marie Huijbergen

Kostschool Van ongeveer 1 september 1972 harry-moelands-001tot en met 15 juni 1974 heb ik er gezeten: St. Marie (spreek uit: Sainte Marie). Een katholieke kostschool, maar internaat klonk zoveel beter. Voor mij en andere leeftijdgenoten de goede leeftijd (5de en 6de klas lagere school) in de goede tijd (liberaal regime, de blije kerk). Een soort jongensdroom daar: voetballen, bosspelen, judo, een eigen circus niet te vergeten, samen naar Star Trek en TopPop kijken. Alles in het groot. Op een slaapzaal met zestig leeftijdgenoten, vijftig aan tafel. Stoeien, vechten, groot worden. Jongens die van overal waren gekomen, van Delft tot Deventer, circus- en schipperskinderen, zonen van een piloot, en gewone kinderkinderen. Ja, al met al genomen was het er erg leuk. En wat er niet leuk was, heeft de tijd uit mijn hoofd gespoeld, is verbannen naar ‘vergeten’. Hoe ouder ik word, hoe leuker ik het alsnog ervaar. Gek is dat. Op 15 juni 1974 hield het ineens op. Na een grote afscheidshow in de aula van het internaat, waar we zongen en ik nog even orgel speelde voor een groot publiek van ouders, vloog ieder weer de kant op waarvan die vandaan was gekomen. Eigenlijk heb ik nog nauwelijks een van de vrienden van toen gezien. Afgelopen in één keer: een totaal discontinuüm. En nu is het eigenlijk te laat. Want zouden we weer bij elkaar komen, dan wordt dat een uitruil van vergeten en gemeenplaatsen…waarschijnlijk.

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

