Ovaaltje

keverovaalthjsIk weet niet precies waar ze ‘m vandaan hebben gehaald. Maar ineens was die er, de Volkswagen Kever. Onze allereerste auto. Mijn ouder schaften hem aan in 1964. Tot dan reden ze een Sparta brommer. Daarop zat ik tussen mijn vader en moeder ingeklemd als we in het pikkedonker van Zundert naar Etten-Leur reden. Door het landgoed de Pannenhoef, via Sprundel, zo binnendoor naar het terrein van de Isoverbel, met als eindbestemming de Lage Donk waar opa en oma Voermans woonden. Minstens een keer per week kwamen we daar. Familie zocht elkaar op. Dat was de gewoonste zaak ter wereld. Veel weet ik niet meer van die ritten – ik was echt heel klein – maar wat ik me wel lijk te kunnen herinneren is dat het altijd zo aardedonker was onderweg. Weinig lantaarnpalen, donker dat echt donker was. Bangmakende duisternis. Het snerpen van het motortje en de hele kleine baan van licht uit de koplamp, die we dan maar zo een beetje slingerend volgden, zonder werkelijk veilig ver vooruit te kunnen zien. Zwart, mooi gitzwart, zwart als de nacht was ook die nieuwe Volkswagen. Het was een zogenaamd ovaaltje, met een – volgens folders – een panoramisch uitzicht naar achteren. Bij ons in de straat waren we een van de eersten met een echte auto. Mijn vader ten voeten uit: techniek, innovatie, dat vindt en vond ie mooi. Ik vergaapte me werkelijk aan die auto. Een ongelooflijke luxe. Uit het portier floepende richtingaanwijzers. Met dat mooie hoestende geluid van de 1200 boxermotor, die van een moeilijk thuis te brengen bescheiden zelfvertrouwen ronkte. Een niet aflatend, uiterst regelmatig, naaimachineritme dat met iedere zuigerslag verkondigde dat deze motor nooit zou verzaken, je nooit zou laten zitten. Holder tractors hadden dat ook. Het kalme vertrouwenwekkende ritme van mijn jeugd: er werden kernbommen gebouwd, versjouwd en bijna afgevuurd (Cuba crisis), de wereld stond op veel plaatsen in brand, maar het stond eigenlijk wel vast dat er niets fout kon gaan. Tja, voor mij, voor ons althans (….).

Lees hoe het afloopt: http://www.wimvoermans.nl/pdf%20documenten/Ovaaltje.pdf

About wimvoermans

Meer nog te vinden op http://www.wimvoermans.nl/ en op facebook http://www.facebook.com/wim.voermans.58
This entry was posted in Algemeen, Persoonlijk and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

